Totul despre fidelizarea angajaților: reguli de urmat pentru angajatori
- Roxana Bocicai
- 25.07.2022
Angajații sunt una dintre cele mai importante resurse într-o companie. În lipsa unui personal determinat și competent, este imposibil ca organizațiile să își atingă obiectivele și să rămână competitive pe piața de profil.
Piața muncii cunoaște noi valențe, iar așteptările angajaților cu privire la companiile în care se angajează devin din ce în ce mai variate. Practic, pentru a atrage și pentru a reține talente, este nevoie ca firmele să își adapteze oferta și să își îmbunătățească pachetele de beneficii.
Procesele de resurse umane care vizează recrutarea, selecția și dezvoltarea angajaților implică nu doar costuri de timp, ci și costuri materiale însemnate. Ba mai mult, fluctuația de personal afectează organizația în întregul său. Acest fapt conduce la o concluzie deloc surprinzătoare: fidelizarea angajaților reprezintă o investiție pe termen lung, care va contribui favorabil la dezvoltarea companiei și la menținerea competitivității sale pe piață.
Mai mult decât atât, programele de fidelizare ale angajaților susțin crearea unui brand de angajator puternic și atrăgător pentru forța de muncă. Acest aspect nu doar că încurajează retenția angajaților într-o companie, ci și atragerea unor persoane competente, care dețin cunoștințe și care sunt pregătite și motivate să lucreze împreună pentru un scop comun: succesul organizației.
Ce înseamnă fidelizarea angajaților?
Fidelizarea angajaților este un proces care poate îmbrăca diferite forme. În esență, a fideliza un angajat înseamnă a-l motiva și a-i crește atașamentul față de compania în care lucrează. Este de la sine înțeles că motivația nu arată la fel pentru fiecare persoană, iar beneficiile pe care un angajat le consideră importante ar putea fi neînsemnate pentru un altul. Prin urmare, provocarea pe care o întâmpină companiile este una din ce în ce mai mare, iar fidelizarea angajaților devine nu doar un proces esențial, ci și unul destul de complex de gestionat.
A te concentra exclusiv pe oferirea unei oferte salariale bune nu este de ajuns. Deși salariul este un factor extrem de important atunci când vine vorba de recompensarea muncii unui angajat, acesta nu este suficient pentru a mulțumi pe deplin persoanele care lucrează în companie.
Piața muncii a devenit ofertantă în ceea ce privește beneficiile extrasalariale, iar angajații nemulțumiți vor fi mai degrabă tentați să-și părăsească locul de muncă actual în căutarea unui post mai bun. Ba mai mult, eficiența personalului depinde într-o mare măsură de motivarea acestuia.
Fidelizarea angajaților - reguli de aur pentru angajatori
Există numeroase modalități prin care o companie își poate adapta politica de fidelizare a angajaților la cerințele pieței. Am explicat importanța motivării și fidelizării angajaților în rândurile de mai sus. Totuși, cum reușim să motivăm angajații, astfel încât aceștia să rămână fideli organizației din care fac parte?
Ce beneficii pot acorda angajatorii pentru a-și păstra angajații fideli și motivați?
Beneficiile extrasalariale sunt extrem de importante pentru angajați. Acestea joacă un rol important nu doar din punct de vedere financiar. Acordarea unor beneficii extrasalariale înseamnă înțelegerea nevoilor reale ale angajaților, atât în viața profesională, cât și în cea personală.
- Tichete de masă
Acordarea bonurilor de masă este o idee extrem de practică pentru a fideliza angajații. Cardul de tichete de masa poate fi folosit în restaurante sau magazine, asigurând angajaților o masă caldă pe zi. Mai mult decât atât, angajatorul este scutit de la plata taxelor sociale și beneficiază de deductibilitate de la plata impozitului pe profit.
Valoarea nominală a unui tichet de masă a crescut, iar suma maximă care poate fi oferită unui angajat este de 30 de lei pentru o zi lucrătoare. Totodată, beneficiarii pot utiliza cardul pentru plăți online, iar suma plătită poate să fie mai mică sau să depășească valoarea nominală a unui tichet.
- Asigurări de sănătate
Asigurările de sănătate reprezintă un beneficiu extrem de apreciat de către angajați. Acestea le oferă posibilitatea de a beneficia de servicii medicale în cadrul clinicilor private din România, bucurându-se de un program de lucru prelungit și de servicii prompte.
Astfel de asigurări de sănătate oferite angajaților pot cuprinde un pachet de analize și consultații de rutină, necesare a fi făcute anual. În acest fel, compania încurajează personalul să aibă grijă de sănătatea sa și previne absenteismul prelungit din motive de boală.
- Card de vacanță
A oferi angajaților vouchere de vacanță este o altă modalitate de a-i fideliza, investind totodată în bunăstarea lor. Acordarea unui card de vacanta încurajează angajații să-și fructifice concediul de odihnă, să viziteze locuri noi și să petreacă timp împreună cu familia.
Cardul de vacanță poate fi utilizat pentru a plăti nu doar cazarea, ci și mesele, transportul sau alte servicii de agrement pe întreg teritoriul țării. Totodată, angajatorii pot beneficia de deductibilitate și de scutirea de la plata taxelor sociale, avantaj pe care plata primelor de vacanță în numerar nu îl oferă.
- Reduceri sau gratuități
Există multiple posibilități de a-ți fideliza angajații, fără a cheltui sume mari de bani. Totuși, aceste beneficii, împreună cu cele amintite mai sus, pot face diferența atunci când un angajat trebuie să decidă dacă rămâne în companie sau își caută un nou loc de muncă.
Astfel, stabilește parteneriate cu diferiți furnizori și oferă angajaților reduceri sau gratuități la săli de sport sau bazine de înot, restaurante, librării, agenții de turism și altele. Posibilitățile sunt variate, însă indicat ar fi să alegi o diversitate mare de servicii, pentru a mulțumi toți angajații și pentru a te adapta la pasiunile fiecăruia dintre ei.
- Flexibilitate
Flexibilitatea este apreciată în rândul angajaților, fiind o dovadă a faptului că organizația prețuiește nu doar munca acestora, ci și nevoile lor personale. Acest beneficiu poate fi tradus printr-un program de lucru flexibil, prin acordarea unor ore libere plătite sau prin posibilitatea de a lucra de acasă câteva zile pe lună, dacă domeniul de activitate permite.
- Facilități oferite la locul de muncă
Un angajat petrece la birou minimum opt ore pe zi, iar amenajarea unui spațiu plăcut și oferirea diferitelor facilități poate schimba simțitor percepția acestuia asupra locului în care lucrează. Asigură-te că birourile au suficientă lumină și nu sunt încărcate cu obiecte inutile.
Amenajează un spațiu de recreere în care angajații să își poată petrece pauzele. Totodată, oferă în mod gratuit apă, fructe, cafea sau ceai. Deși nu sunt lucruri extrem de costisitoare, aceste facilități vor crea o atmosferă plăcută și un spațiu de lucru primitor.
- Recrutarea din sursă internă
Un factor motivant important pentru angajați este posibilitatea de a progresa și de a avansa în carieră. Astfel, în momentul în care compania are un post vacant, organizează o primă etapă de recrutare din sursă internă. Această facilitate poate da posibilitatea unor angajați să avanseze în carieră sau să își schimbe rolul cu unul mai potrivit intereselor sau priceperilor personale.
În cazul în care niciunul dintre angajații firmei nu este interesat de poziția vacantă sau nu se potrivește cerințelor postului, procesul de recrutare poate continua în afara organizației. Recrutarea din sursă internă este o modalitate prin care angajații pot fi motivați, primind perspective de evoluție și creștere.
- Programe de training
Programele de dezvoltare și training sunt modalități prin care angajaților li se oferă posibilitatea de a învăța, de a-și dezvolta aptitudini și competențe noi și de a se specializa în mod continuu.
Pe lângă beneficiile financiare, angajații valorizează oportunitățile de dezvoltare și învățare. Organizează sesiuni de training cu specialiști din diferite domenii și încurajează angajații să participe în număr cât mai mare. Un angajat informat înseamnă o companie în continuă dezvoltare.
- Beneficii la alegere
Pe lângă cardul pentru bonuri de masă, tichetele de vacanță sau asigurarea medicală, poți permite angajaților să aleagă o serie de beneficii, în funcție de nevoile personale. Pe această listă pot fi incluse, în limita unui buget prestabilit, abonamente la săli de sport, servicii de înfrumusețare, activități de petrecere a timpului liber și multe altele.
Am dezbătut ce înseamnă fidelizarea angajaților și cum poate fi aceasta pusă în practică. Opțiunile de motivare și fidelizare sunt nenumărate, iar angajatorii pot alege lucrurile care funcționează optim în organizația din care fac parte.
Pe termen lung, investiția în fidelizarea personalului va aduce beneficii climatului organizațional, atragerii de noi talente și succesului afacerii în general.
Sursă foto: Shutterstock