Skip to main content
Articole

Adeverințe de salariat: tot ce trebuie să știi

Adeverința de salariat are rolul de a dovedi calitatea de salariat a angajatului în cadrul unității angajatoare în care activează. Aceasta se eliberează de către angajator și poate servi angajatului în diferite situații.

Dacă angajații tăi au nevoie de o adeverință de la locul de muncă prin intermediul căreia să ateste calitatea de salariat, iată tot ce trebuie să știi despre eliberarea acesteia.

  • Ce este adeverința de salariat
  • Ce informații trebuie să cuprindă adeverința de salariat
  • Care este întrebuințarea adeverințelor de salariat
  • Adeverințe de salariat - cum se solicită
  • Termen de eliberare adeverință de salariat
  • Tipuri de adeverințe de salariat pe care angajatorii le pot elibera

Ce este adeverința de salariat

Adeverința de salariat este documentul care atestă calitatea de salariat a solicitantului. Cu alte cuvinte, ori de câte ori salariatul este nevoit să dovedească faptul că este angajat în baza unui contract individual de muncă și remunerat pentru activitatea prestată poate solicita angajatorului o adeverință de salariat.

În ceea ce privește  angajatorul, Codul Muncii precizează, la articolul 40, aliniat 2, că acesta este obligat să elibereze, la cerere, toate documentele care atestă calitatea de salariat a solicitantului.

Totodată, articolul 34 al aceleiași legi menționează că, la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat să elibereze un document care să ateste activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă, în meserie și în specialitate.

👉 Dacă faci parte din categoria celor care dețin un business mic sau sunt manageri într-un IMM, intră în Biztro Club și bucură-te de recomandări la care toți antreprenorii și-ar fi dorit să aibă acces atunci când au pornit o afacere de la experți în domeniul financiar, legal și resurse umane, marketing și comunicare, design thinking și dezvoltare personală!

Ce informații trebuie să cuprindă adeverința de salariat

În funcție de scopul pe care îl deservește, adeverința de salariat poate conține anumite informații specifice referitoare la angajat. Totuși, informațiile generale pe care o adeverință de salariat trebuie să le cuprindă în mod esențial sunt:

  • Numărul de înregistrare;
  • Datele de identificare ale firmei: numele firmei, codul fiscal și numărul de înregistrare la Registrul comerțului;
  • Datele de identificare ale angajatului: nume complet, CNP, adresa de domiciliu, seria și numărul cărții de identitate;
  • Confirmarea calității de angajat a solicitantului și data la care contractul individual de muncă a fost încheiat.

În plus, adeverința de salariat mai poate cuprinde cuantumul salarial brut pe care îl primește angajatul, funcția în care a fost încadrat sau perioada pentru care a fost încheiat contractul individual de muncă, persoanele aflate în întreținere sau valabilitatea adeverinței de salariat eliberate, în funcție de destinația acesteia.

👉 Deși remunerația este importantă pentru salariați, cei mai mulți dintre aceștia își doresc beneficii extrasalariale flexibile, care să le completeze veniturile și care să-i ajute să mențină un echilibru sănătos între viața profesională și cea personală. Cu cardul cadou Edenred le poți oferi angajaților acces la o rețea diversificată de comercianți parteneri în domenii precum frumusețe, modă, sport, cultură sau learning.

Atunci când solicită o adeverință de salariat, anumite entități pun la dispoziția angajaților un model de adeverință pe care angajatorul trebuie să-l completeze cu datele specifice. De pildă, Casa de Asigurări de Sănătate oferă un model de adeverință pentru medicul de familie sau pentru emiterea cardului european de sănătate.

adeverinta de salariat

Care este întrebuințarea adeverințelor de salariat

În general, în momentul în care solicită o adeverință de la angajator, salariatul precizează motivul pentru care dorește eliberarea unui astfel de document. De cele mai multe ori, angajații prezintă adeverința care atestă calitatea de salariat în relație cu alte entități legale.

Spre exemplu, adeverința de salariat poate fi solicitată pentru:

  • dovedirea calității de salariat în raport cu alte instituții - pentru acordarea anumitor drepturi sociale, precum bursele școlare pentru copiii angajatului, înscrierea copiilor la grădiniță sau școală, obținerea indemnizației pentru creșterea copilului;
  • accesarea unui credit bancar - în situațiile în care angajatul nu trebuie să dovedească venitul pe care îl obține, ci doar faptul că este angajat în baza unui contract de muncă;
  • înscrierea la medicul de familie sau acordarea concediilor medicale;
  • facilități medicale în regim privat, oferite de către angajator drept parte a pachetului de beneficii extrasalariale - situație în care unitatea medicală solicită o dovadă a angajării;
  • demonstrarea vechimii în muncă, în situația aplicării pentru un nou loc de muncă.

👉 Dacă îți dorești să crești retenția în rândul angajaților, include în pachetul de beneficii extrasalariale cardul de masa Edenred, beneficiul numărul 1 preferat de angajații din România.

Important de reținut este că situațiile în care angajatul are nevoie de o adeverință de salariat pot fi diverse, decurgând din relațiile pe care persoana le are cu diferitele instituții de stat sau private. În cazul în care solicitantul nu cere detalii specifice, poți oferi angajatului o adeverință care să clarifice calitatea sa de salariat.

Dacă, pe de altă parte, solicitantul are nevoie de anumite informații punctuale, precum numărul de zile de concediu medical, poți utiliza un model tipizat sau poți include aceste date în modelul general de adeverință, în funcție de cerințele instituției pentru care angajatul are nevoie de acest document.

Adeverințe de salariat - cum se solicită

adeverinta de salariat

Modalitatea prin care angajații solicită angajatorului o adeverință de salariat depinde de procedurile interne stabilite în cadrul companiei. Adeverința poate fi solicitată verbal sau în scris și poate fi eliberată fizic sau scanată și transmisă angajatului în format electronic.

Pentru a păstra coerența și transparența procesului, este recomandat ca astfel de solicitări să fie transmise prin e-mail. Totodată, poți pune la dispoziția angajaților un model de cerere pentru adeverința de salariat, în care să precizeze tipul documentului dorit, scopul pentru care doresc eliberarea acestuia și termenul până la care poate fi eliberat.

De asemenea, este indicat ca angajații să precizeze destinația unui astfel de document și toate informațiile de care solicitantul are nevoie. În acest fel, vei ști care este tipul de adeverință potrivit cu nevoile sale.

👉 În cazul în care ești în căutarea unei modalități de motivare și recompensare potrivită pentru angajații din cadrul firmei tale, cardul de vacanta Edenred ar putea fi răspunsul. Beneficiază de deductibilitate și economisește până la 32% versus acordarea primelor de vacanță în numerar, în timp ce angajații tăi se bucură de vacanțe pe teritoriul țării, într-o rețea vastă de unități turistice partenere.

Termen de eliberare adeverință de salariat

Legislația în vigoare nu precizează un termen specific pentru eliberarea adeverinței de salariat. Cu toate acestea, este de dorit ca termenul de eliberare să nu fie întârziat și să se coreleze cu momentul în care angajatul are nevoie de document.

Deși nu reglementează termenul de eliberare a adeverinței de salariat, Codul Muncii menționează că refuzul eliberării de către angajator a unui document care atestă activitatea desfășurată de salariat, durata activității, salariul sau vechimea în muncă reprezintă contravenție și se pedepsește cu amendă de la 300 lei la 1000 de lei.

Tipuri de adeverințe de salariat pe care angajatorii le pot elibera

În funcție de scopul pentru care sunt solicitate, există mai multe tipuri de adeverințe de salariat pe care angajatorii le pot elibera.

Model de adeverință de salariat

Adeverința care atestă calitatea de salariat conține informațiile de bază care fac dovada existenței unei relații contractuale între părți.

În cazul în care angajatul solicită o adeverință care să ateste calitatea acestuia de salariat, fără alte specificații suplimentare, poți utiliza această adeverință de salariat drept model.

SC .........................SRL

Cod fiscal .........................

Nr. de înregistrare la Registrul comerțului .........................

Nr. înregistrare: .............../...........................

 

ADEVERINŢĂ

 

Prin prezenta, se adeverește că domnul/doamna .........................., domiciliat/ă în ..............................., str. ..................... nr. ..., bl. ..., ap. ..., județul ......................, identificat/ă prin CNP........................, act de identitate ...... seria ..... nr. ..............., eliberat de ...................... la data de .................., este angajat(ă) al/a …………….pe perioadă nedeterminată/determinată începând cu data de ...................., în funcția de……….., conform contractului individual de muncă nr. ............../............................, înregistrat în Registrul General de evidență a salariaților conform legii.

Prezenta se eliberează spre a-i servi la ...............................

Angajator,

Nume și prenume

Semnătura și ștampila

👉 Citește și Deducerea personala - ce este, in ce conditii se acorda si cum se calculeaza!

Adeverință de salariat pentru medic/eliberare concediu medical

În cazul în care salariatul solicită adeverința de salariat pentru medicul de familie, poți utiliza documentul standard pus la dispoziție de Casa de Asigurări de Sănătate. Această adeverință pentru medicul de familie trebuie să cuprindă, pe lângă informațiile menționate anterior, și numărul de zile de concediu medical pe care salariatul le-a efectuat în ultimele 12 luni.

Utilizează acest model de adeverință de salariat pentru medic dacă angajatul are nevoie de un document în baza căruia să i se elibereze concediu medical pentru incapacitate temporară de muncă.

(Anexa nr. 7 la norme) 

ANGAJATOR/CASA DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE ........................................................................... 

Nr. de înregistrare .......... data ..............

ADEVERINŢĂ

Prin prezenta se certifică că domnul/doamna ......................................................................., CNP .............................., act de identitate ....., seria ..... nr. .........., eliberat de ............ la data de ................., cu domiciliul în ............................................., str. ........................................... nr. ......., bl. ......, ap. ......, sectorul/judeţul .............................., are calitate de persoană asigurată pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate în sistemul de asigurări sociale de sănătate şi îndeplineşte stagiul de asigurare*) prevăzut la art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare. 

Prezenta adeverinţă are o perioadă de valabilitate de 30 de zile de la data emiterii. 

Sub sancţiunile aplicate faptei de fals în acte publice, declar că datele din adeverinţă sunt corecte şi complete. 

Numărul de zile de concediu medical de care persoana asigurată a beneficiat în ultimele 12/24 luni este de ......... zile până la data de ............, aferente fiecărui cod de indemnizaţie în parte, fiecărei sarcini, precum şi fiecărui copil bolnav, după cum urmează:

Codul de indemnizaţie

Numărul de zile de concediu medical în ultimile 12**)/24*** luni

Seria şi numărul certificatului de concediu medical anterior****), pentru codul de diagnostic .............. valabil până la …………

Reprezentant legal angajator/Preşedinte - director general, ….........................................................................................

*) Adeverinţa se eliberează şi persoanelor aflate în concediu medical pentru situaţiile prevăzute la art. 9 şi 31 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea gestionării numărului de zile de concediu medical acordate pentru aceste afecţiuni. **) Se utilizează pentru evidenţierea zilelor de concediu medical acordate pentru sarcină şi lăuzie, îngrijirea copilului bolnav, pentru reducerea timpului de muncă, pentru risc maternal, precum şi pentru incapacitate temporară de muncă pentru afecţiuni, altele decât cele prevăzute la art. 13 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare. ***) Se utilizează pentru evidenţierea zilelor de incapacitate temporară de muncă acordate pentru afecţiunile prevăzute la art. 13 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 , aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare. ****) Se utilizează pentru situaţiile în care certificatele de concediu medical „în continuare“ urmează a fi eliberate de medici, alţii decât cei care au eliberat certificatele de concediu medical pe acelaşi cod de diagnostic până la data eliberării noului certificat.

Model adeverință de salariat pentru vechimea în muncă

Adeverința de vechime în muncă detaliază activitatea desfășurată în cadrul firmei, durata acesteia, funcția sau funcțiile ocupate, salariul și eventualele schimbări pe care contractul individual de muncă le-a suferit. Acest tip de adeverință se eliberează automat de către angajator, la încetarea contractului de muncă. Totodată, salariatul este îndreptățit să facă o cerere de eliberare a adeverinței de vechime ori de câte ori are nevoie, atât pe parcursul colaborării, cât și după încheierea acesteia.

Angajatorul este obligat să elibereze adeverința de salariat care să dovedească vechimea în muncă atât pentru angajații actuali, cât și pentru foștii salariați. Pentru că angajații trebuie să fie informați referitor la cine eliberează adeverința de vechime în muncă, este important de menționat că salariatul poate obține o astfel de adeverință de vechime atât de la ITM, sub forma unui extras din Revisal, care detaliază activitatea desfășurată la un anumit angajator, cât și de la firma angajatoare.

În cazul în care salariatul are nevoie de o adeverință de vechime, poți folosi acest model de adeverință de vechime pe care să-l completezi cu informațiile personalizate referitoare la salariatul în cauză.

Nr.   /                                 

 ADEVERINȚĂ

Prin prezenta se atesta faptul că dl./dna................................................................................ posesor al BI/CI….., seria……., nr………….., CNP............................................, a fost angajatul(a) societății…………………….………., CUI……………………, cu sediul social în....................... , în baza contractului individual de muncă, cu normă întreagă/cu timp parțial de……ore/zi, încheiat pe durată determinată/nedeterminată, în funcția/meseria de ………………………

Pe durata executării contractului individual de muncă au intervenit următoarele mutații:

Nr. crt.

Mutația intervenită

Anul

Luna

Ziua

Meseria/ funcția

Salariul de bază, inclusiv sporurile care intră în calculul punctajului mediu anual

Nr. și data actului pe baza căruia se face înscrierea și temeiul legal

Contractul individual de muncă al domnului(ei) a încetat la data de............. , în baza prevederilor art…….., din Legea nr.53/2003 – Codul Muncii, modificată și completată, astfel cum rezultă din decizia nr…………………

În perioada lucrată a avut ……….. zile de absențe nemotivate și …………. zile concediu fără plată.

S-a eliberat prezenta …………………………………………………

Reprezentant legal,

…………………….

Adeverința de salariat reprezintă un document important în gestionarea relațiilor de muncă, asigurând respectarea drepturilor angajatului. Eliberarea unei astfel de adeverințe trebuie să țină cont de cerințele legale în vigoare și să cuprindă toate informațiile necesare referitoare la relația contractuală dintre părți. O adeverință-tip sau un model standardizat pot fi folosite ori de câte ori un solicitant le pune la dispoziția angajatorului.

Sursă foto: Shutterstock, Shutterstock

  • Etichete :
image

Încă nu oferi carduri de masă angajaților tăi? Solicită o ofertă personalizată pe nevoile afacerii tale

Solicită oferta

Sau discută direct cu un consultant financiar Edenred pentru a primi mai rapid o ofertă personalizată.

Contactează-ne

Cu ce te putem ajuta?