Componentele de neratat ale unei campanii cu influenceri

O campanie cu influenceri este ca un circuit electric în serie. Ceea ce înseamnă că, dacă orice componentă din acel circuit, oricât de mică, se întrerupe, nu mai funcționează circuitul.

Așa și cum campania cu influenceri. Care are câteva componente. Toate esențiale. Că, deși unele par mai mici decât altele, iar altele mult mai mari decât celelalte, în esență toate sunt cruciale. Se strică una, cea mai mică (teoretic) și nu mai funcționează întreg circuitul. Campania, deci.

Hai să luăm pe rând aceste componente ale unei campanii cu influenceri. Cu mențiunea că am putea face o conferință pe fiecare în parte. Atât de mult s-a complicat acest ecosistem al influencer marketing. Care face parte din industria mai mare (și muuuult mai complicată) a digital marketing.

Dar înainte de a discuta componentele unei campanii cu influenceri, să ne aducem aminte de definiția pe care am dat-o influencerilor în contextul de marketing, în articolul anterior. Când am discutat și despre cele trei condiții esențiale în care se întâmplă o campanie: contextul, legalitatea și… norocul.

Alegerea influencerilor. Contactarea influencerilor. Contractarea lor. Realizarea briefului campaniei. Implementarea campaniei. Monitorizarea campaniei. Analiza rezultatelor.

Acestea sunt componentele unei campanii cu influenceri. Mă refer la cele majore. De structură, dacă vrei. Fiecare în parte are mai multe sub-componente. Asupra cărora nu insistăm pentru că ne apucă primăvara lui 2027.

Etapele unei campanii cu influenceri - chinezu

Cum alegem influencerii?

E complicat. Personal estimez că există în România în jur de 3.500 de influenceri cu care ai putea face campanii. Cel puțin. Unde îi găsești? Care sunt criteriile după care îi alegi? De unde știi că i-ai ales pe cei mai buni pentru tine? Oare nu există unii mai buni dar tu habar nu ai că ei există (hint: îți garantez eu că există)?

Complicată chestiune, știu… Din păcate, eu nu cred că în acest moment există variantă mai bună decât să apelezi la o agenție sau la un freelancer. Cu condiția ca aceștia să facă parte din categoria celor care au făcut campanii cu influenceri. Nu care au citit pe interneți despre ele (noi la Kooperativa 2.0 am lucrat cu peste 850 de influenceri, spre exemplu).

Un prim pas pe care ți-l recomand cu tărie este să plătești o oră de consultanță cu un astfel de specialist. Care să te ajute, după caz, te îndrepte înspre anumiți influenceri potriviți pentru tine, să îți spună despre anumite caracteristici pe care aceștia le eu, să îți spună cât costă (în mare, desigur). Iar uneori (cum mi se întâmplă foarte des) să îți recomande să folosești acest buget pentru alte modalități de a face marketing, cu un potențial ROI mai mare. Cred că acea sută de Euro (ish…) pe care o plătești pentru acea oră de consultanță poate fi cea mai bună investiție în acel moment al intenției tale de a face o campanie cu influenceri.

Bun. I-ai ales. Cu ajutorul specialistului (recomandabil).

Dar cum îi contactezi?

Aici, de regulă, dacă nu ai mai făcut asta niciodată, apar enorm de multe frustrări. De ce? Pentru că, de regulă, influencerii nu îți răspund. Da, nu îți răspund. ”Păi, eu vreau să fac o campanie cu ei, să le dau bani, cum să nu îmi răspundă?!”, te-ai putea întreba, pe bună dreptate. Explicația este una simplă. Enervantă, dar simplă. Și anume: influencerii primesc atât de multe astfel de oferte pe zi și știu din experiență că 90% din ele nu se concretizează încât nu se mai obosesc să răspundă. Că simt că își pierd timpul. Și preferă să răspundă unei agenții (sau freelancer) cu care deja a lucrat și de la care știe sigur să o să primească niște campanii. Eu nu spun că e ok ca influencerii să nu îți răspundă. Dimpotrivă. Dar ce zic este că asta este situația. Asta este realitatea.

Bun. Să zicem că îți răspund. Și își declară interesul pentru colaborare. Și începeți să discutați chestiuni contractuale. O/îl întrebi cât costă – să zicem – 2 stories și 3 reels? Sau îi zici direct că ai atâția bani să îi dai și o/îl întrebi ce poate să îți ofere de banii aceștia? De regulă, influencerii preferă a doua variantă. Pentru că așa își dau seama cu cine au de-a face, ca să zic așa. În ceea ce te privește, oricum ai deja bugetul stabilit (sper…). Și te ajută să zici din prima câți bani ai. Mai ales că, dacă ai proceda ca în prima variantă și ai întreba cât costa, în marea majoritate a cazurilor ți-ar cere mai mult decât ai tu bugetat. Așa că, dacă îi zici din prima bugetul, îți mărești șansele ca influencerul să zică ”hai, bine, fac o excepție și accept”. Iar tu asta îți dorești. Să faci campania cu influencerul cu pricina.

Despre următoarele componente ale unei campanii cu influenceri - realizarea briefului, implementarea și monitorizarea campaniei, precum și analiza rezultatelor – într-un episod următor aici pe platformă…