Au antreprenorii carieră?

Lucrând de peste 15 ani în spațiul carierelor, am observat că se trasează o linie clară între două idei: ori ești angajat, ori ești antreprenor! Și pe bună dreptate! A fi antreprenor este cu totul altă mâncare de pește. Dar este tot o carieră. Voi explica…

Cea mai mare greșeală pe care o face majoritatea este supra-identificarea cu munca. Această supra-identificare duce, până la urmă, la momente de dezechilibru și crize identitare care apar atunci când ești dat afară, când ești tras pe linie moartă de o nouă echipă de leadership, când ai dat faliment, când nu merge o idee sau un business în care ți-ai pus toate speranțele sau economiile, când ți se destramă familia sau sănătatea pentru că ai dat prea mult la muncă.

Și atunci apare întrebarea:

Noi trăim ca să muncim sau muncim ca să trăim?

România traversează o perioadă a copilului adolescent în câmpul muncii. Suntem încă într-o mentalitate asistată, în care trebuie să ni se dea, să ni se facă. Și, de cele mai multe ori, ne plângem uitând să ne uităm la felul în care am evoluat până acum și cum stăm, comparativ, pe cifre față de alte țări. Iar atunci când cifrele apar, reacția este de negare: nu este chiar așa, totuși noi simțim diferit, realitatea este mai complexă.

În spațiul antreprenorial este similar. Deși cei mai mulți antreprenori au depășit aceste aspecte de asumare a vieții și puterii față de angajați, businessul este principalul focus cu sacrificii mari personale. Și cum țara este în dezvoltare, în tumultul de schimbări legislative și fiscale, simțim primele semne de tranziție de la munca în scop de subzistență, supraviețuire la cea de trăire.

Da, muncim ca să trăim și trecem printr-o luptă de a nu da totul la muncă și a proteja spațiul personal, de familie, de wellbeing.

Începem să muncim ca să trăim!

În acest context, modelul ICS (Identitate, Contribuție, Stare) este mai relevant ca niciodată.

Este un model pe care l-am dezvoltat lucrând în #coaching #executiv și de #business cu sute de clienți și de unde am tras concluzia că, la finalul zilei, avem cu toții o carieră de gestionat. Iar aceasta ne ia, de regulă, peste două treimi din viața activă. Deci este foarte important felul în care o gestionăm. ICS este un model simplu de Self Leadership care practic oferă direcții clare pentru antreprenori în vederea auto-gestionării și atingerii obiectivelor personale și profesionale.

Self Leadership pentru Antreprenori

1. Identitate: Busola internă și autocunoaștere!

Identitatea reprezintă fundația pe care se construiește succesul antreprenorial. Înțelegerea valorilor, convingerilor și punctelor forte este esențială. Când știi cine ești, poți lua decizii aliniate cu adevăratele tale aspirații și cu ceea ce contează cu adevărat pentru tine.

Mulți antreprenori se luptă cu întrebări legate de cine sunt și ce îi motivează cu adevărat, mai ales după un eșec sau o schimbare majoră în afaceri. Presiunea socială și așteptările externe pot îngreuna rămânerea fidelă propriilor valori.

De exemplu, am lucrat cu un antreprenor care a conștientizat că atunci când are bani în conturile firmei, nu mai “iese la vânat“. Nu mai face vânzări și simte nevoia să cheltuie banii ca să se apuce din nou de vândut. Acum, a funcționa din acest pattern este o alegere. Valoarea vine din conștientizarea acestuia și înlocuirea lui, dacă avem o decizie în acest sens.

Într-o lume VUCA (Volatile, Uncertain, Complex & Ambiguous) ai nevoie de altfel de busole interne pentru a te autogestiona. Astfel, sistemul de valori și o înțelegere mai profundă a convingerilor și patternurilor din care funcționăm la nivel personal și profesional reprezintă asemenea busole.

2. Contribuție: Misiunea ta profesională

Contribuția reflectă modul în care îți aduci aportul în lume la nivel. Identificarea unei misiuni clare, atât personală cât și profesională, este vitală. Înțelegerea impactului pe care dorești să-l ai ajută la stabilirea obiectivelor clare și la motivarea echipelor și creșterea afacerii.

Cei mai mulți antreprenori încep călătoria antreprenorială dintr-o rebeliune față de un șef, o companie, dintr-o energie împotriva felului în care s-au derulat lucrurile în viața lor de până atunci. Ei bine, această forță împotrivă nu este sustenabilă la nivel personal. Este doar “benzina” de fugă. Și este construită pe valori de bază precum dorința de libertate, autonomie, creștere, lucrul bine făcut, putere, bani, etc. Acestea sunt valori și este important să le conștientizăm. Pe baza acestora se pot construi misiuni care să reprezinte dorințe de creștere, contribuții în societate, dezvoltarea oamenilor, etc.

Definirea unei misiuni personale care să fie și realistă și inspirațională și, ulterior, alinierea echipei și a partenerilor la această misiune pentru a asigura coerență și eficiență nu este neapărat un lucru ușor. Dar este de asemenea esențial. Într-o piață locală care trăiește o criză de sens a pune pe masă o misiune personală care este conectată la misiunea firmei dă un exemplu necesar și mai multă claritate atât ție cât și celor din jur. Mai mult, asta asigură energia de bază pentru a susține un ritm sustenabil pe termen lung.

3. Stare: Energie și ritm sustenabil

Starea se referă la gestionarea ritmului, energiei personale și programului de lucru care ni se potrivește. Succesul pe termen lung nu poate fi atins fără o stare de bine și un echilibru între muncă și viața personală. Sigur, pot fi momente de vârf de activitate, de presiune crescută, de neclaritate și conflict. Dar pe termenen lung, este crucial să îți gestionezi energia, să îți stabilești un program sustenabil. Dacă nu îți protejezi sănătatea, productivitatea și puterea mentală de a lua cele mai bune decizii tot ce obții poate veni ca un sacrificiu. Și ar trebui să știi daca acest cost merită pentru tine.

Suntem diferiți!

Unii funcționează mai bine dimineața, alții seara. Unii au idei bune în solitudine, alții în brainstorming… Fiecare antreprenor se încarcă diferit. Unii prin somn, alții prin sport, prin relații sănătoase… Nu există o rețetă universal valabilă, dar când începi prin autocunoașterea despre care am scris mai sus, aceasta se poate adapta în consecință.

Prin implementarea modelului ICS, antreprenorii pot găsi echilibrul necesar pentru a-și atinge obiectivele profesionale fără a-și sacrifica viața personală. Într-o lume în care presiunea și cerințele sunt în continuă creștere, autogestionarea devine o abilitate esențială pentru succesul și bunăstarea pe termen lung.