Cu toții știm de email marketing. Cu toții suntem abonați la diferite newslettere. Și… evident, cu toții avem o părere despre email marketing. Ba despre ce înseamnă spam în email marketing, ba despre faptul că nimeni nu deschide mailuri, ba că e o metodă învechită, ba că funcționează dar nu pentru business-ul meu.
Și totuși? Unde este adevărul legat de această sursă de trafic mult sub apreciată de către business-uri sau folosită destul de greșit doar în perioade în care îți dorești mai multe vânzări.
-
Creșterea bazei de date de abonați
Hai să începem cu începutul. De la bază de date. Cum îți poți crește baza de date de abonați la newsletter?
Avem în primul rând opțiunea cea mai des întâlnită: pop-up-ul. O să îmi spuneți din nou că este o metodă intruzivă și fără rezultate. Nu analizați totul doar din perspectiva voastră ci raportați-vă la date. În general, rata de abonare din pop-ul este între 0.5% și 1%. Mai jos un exemplu concret din care vedem că am obținut aproape 1000 de abonați la newsletter din peste 200.000 de afișări. Prin urmare nu toată lumea închide acel pop-up.
Dar cum poți avea rezultate mai bune cu acest pop-ul de abonare?
Până să te gândești la ce incentive să folosești îți recomand să te gândești când ar trebui să apară acest pop-up pe site. Fiecare pop-up îți oferă posiblitatea de a-l declanța în funcție de anumiți parametrii: după X secunde petrecute pe site, după X pagini vizualizate sau după de utilizatorul dă scroll X% în site. Gândește-te la parcursul utilizatorului pe site, mai ales a unui utilizator nou care interacționează cu site-ul tău. Care ar trebui să fie parcursul? Poate dacă este la prima interacțiune cu site-ul ar trebui ca întâi să interacționeze cu site-ul, să vadă anumite pagini, să petreacă ceva timp pe site și abia apoi să îi apară această opțiune de abonare la newsletter. Îți recomand să adaugi reguli pentru afișarea pop-up-ului astfel încât să obții rezultate cât mai bune.
Bun… avem un pop-up de abonare la newsletter. Dar care ar trebui să fie oare motivul pentru abonare la newsletter care funcționează cel mai bine? Răspunsul cel mai scurt dar și care te ajută cel mai puțin este depinde. Dar totuși, hai să vedem câteva opțiuni cu plusurile și minusurile lor.
Prima variantă: abonează-te la newsletter doar pentru a afla noutăți și alte promoții. Acest mesaj probabil nu va avea o tracțiune foarte bună la nivel de rată de abonare asta și pentru că sunt puțini cei care vor să se aboneze la un alt newsletter. Dar cei care se vor abona vor fi probabil de o calitate mai bună, vor deschide mai des newsletterele și vor rămâne și abonați la newsletter.
A doua variantă: Abonează-te la newsletter și primeși un X% sau X Lei reducere la prima comandă. Cu un astfel de mesaj vei avea cu siguranță rezultate mai bune la nivel de rată de abonare la newsletter având acest incentive cât se poate de practic. Dar ce se va întâmpla după ce va fi plasată prima comandă? Cel mai probabil după ce utilizatorul va plasa acea primă comandă vei avea o rată de dezabonare destul de mare.
A treia variantă: în care nu ai doar un pop-up de abonare la newsletter ci un întreg program de loyalty pentru utilizator. De la un incentive inițial la opțiuni de cashback, cadouri supriză de ziua ta de naștere și alte motive pentru care utilizatorul să își dorească să primească newsletterele tale.
Pe lângă opțiunea de abonare la newsletter prin pop-up poți crește baza de date și prin boxul de abonare la newsletter. Acesta ajută foarte mult mai ales în cazul utilizatorilor care închid pop-up-ul dar când se hotărăsc să plaseze o comandă și-ar dori să ia atunci decizia de abonare. Acest box poate fi în header sau în footer.
Depinde de vizibilitatea pe care vrei să o oferi. De asemenea, o altă opțiune ar fi ca boxul de abonare să fie un element distinct pe homepage unde să comunici dedicat despre această abonare la newsletter.
Aici îți recomand în primul rând să sincronizezi comunicarea cu cea din pop-up. Dacă în pop-up oferi un incentive la abonarea la newsletter ar trebui ca și aici să se regăsească aceeași ofertă.
În încheierea acestei secțiuni aș mai spune doar despre informațiile pe care să le strângi încă de la început. Poate informația despre gen sau data nașterii poate fi o informație utilă încă de la început. De aceea poate îți recomand să strângi aceste informații. Dar doar dacă ar fi utile într-o viitoare comunicare personalizată.
2.Onboarding email
Bun. Utilizatorul s-a abonat la newsletter. Asta este foarte bine! Dar ce urmează? În primul rând ar trebui să primească un email de welcome, de onboarding. Acest email ar trebui să fie unul diferit față de comunicarea ongoing pe acest canal.
Email-ul de onboarding ar trebui să fie despre tine, despre motivul pentru care utilizatorul s-a abonat dar și despre crearea așteptărilor cu privire la comunicarea pe acest canal. Să le luăm pe rând totuși.
Ce înseamnă să comunici despre tine? Dacă ai un business antreprenorial atunci ar ajuta să transmiți câteva informații despre tine, antreprenorul din spatele business-ului și povestea ta: cum ai început, de ce ai început, ce te diferențiază pe tine de competiție. Această informație ar trebui transmisă în primul ecran al newsletterului. Iată mai jos un exemplu de așa da.
Apoi ar trebui să îi oferi utilizatorului motivul pentru care s-a abonat. Acel discount inițial, transport gratuit, etc. Este importantă această zonă să fie vizibilă pentru a fi ușor de identificat de către toți utilizatorii nu doar cei foarte digitalizati sau atenți la detalii.
În continuare recomandăm să îți prezinți categoriile de produse și servicii dar și diferențiatorii pe care îi ai versus competiție. Mai departe în newsletter poți vorbi despre așteptări: ce vor primi utilizatorii, care va fi frecvența, de ce să rămână abonați.
În acest mod îți asiguri o relație sănătoasă cu utilizatorii din baza ta de date și vei avea probabil o rată mică de dezabonare.
-
Planul de conținut pentru email marketing
Cel mai probabil ai un plan de conținut pentru social media. Știi ce vei posta peste două săptămâni, ce vei posta luna viitoare, din ce pilon de conținut sau ce tip de conținut vei adăuga în ce rețea socială. De regulă timpul și resursele investite în platformele sociale sunt considerabile dar nu aduc direct proporțional rezultate la nivel de volum de utilizatori pe site, conversii sau revenue în business. Email marketing-ul în schimb aduce rezultate foarte bune; întâi la nivel de eficiență apoi, dacă are o strategie bine conturată în spate poate aduce și rezultate pe măsură.
Îți recomand să ai un plan de content și pentru email marketing. Ce vrei să comunici luna viitoare către utilizatori? Pe ce piloni de conținut? Cu ce frecvență? Și mai apoi să te ții de acel calendar de conținut.
Și încă mai important e cum tratezi relația cu utilizatorii din baza de date. Dacă vorbești doar despre tine (despre produsele tale, ofertele tale, categoriile tale de produse și servicii, etc) cel mai probabil nu vei fi foarte interesant din perspectiva utilizatorului. Și mulți vor începe să ignore mail-urile tale și poate chiar să se dezaboneze. De aceea îți recomand să te gândești la o relație de biderecționalitate între tine brand și baza ta de date. Comunică pentru utilizator nu neapărat pentru și despre tine. Și asta ne duce la punctul următor: segmentarea bazei de date.
-
Segmentarea bazei de date
Email marketing este canalul cel mai personal pe care îl ai între tine, brand, și utilizator. Prin urmare, personalizează această comunicare segmentând cât mai mult baza de date. Cum poți segmenta această bază de date? În primul rând customers vs. non-customers. Comunică diferit cu cei care au făcut o achiziție. Arată-le că sunt speciali și au cu adevărat un newsletter dedicat lor. Oferă-le nu extra discount-uri dar poate acces la oferte înaintea tuturor, programe de member get member și alte astfel de strategii prin care îi recompensezi pentru loialitate dar îți și poți crește baza de date.
Apoi personalizează comunicarea în funcție de informațiile pe care le ai în baza de date despre acele adrese de email. Despre câte lucruri știi despre utilizator pe orizontală: genul utilizatorilor astfel încât să ai o comunicare diferită și cel mai probabil oferte/produse diferite pentru bărbați și femei. Sau în funcție de produsele pe care le-au mai achiziționat sau le-au mai adăugat în coș / wishlist anterior. Și asta ne duce la punctul următor: despre mail-uri tranzacționale.
-
Mailuri tranzacționale
Mail-urile tranzacționale au la bază comportamentul utilizatorului logat în cont la tine pe site. În funcție de ce acțiuni ia pe site poți trimite diverse mail-uri automatizate și complet personalizate cu parcursul utilizatorului de pe site. Acestea au și rata cea mai mare de deschidere și rezultate foarte bune la nivel de conversie principală deoarece se raportează strict la comportamentul utilizatorului în site.
Iată câteva exemple de mailuri automatizate:
-
Abandon coș: un reminder pentru clienți că produsele pe care le-au adăugat în coș sunt încă disponibile,dar nu au finalizat achiziția.
-
Category follow-up: abonatul va primi un newsletter după ce caută mai multe produse într-o anumită categorie.
-
Cross-sell: după ce clientul face o achiziție, îi poți propune să ne spună cum a fost experiența de cumpărare.
Cam atât despre email marketing. Nu te-am convins să încerci acest canal? Atunci îți mai ofer un incentive suplimentar: rata de conversie pe acest canal e de regulă la fel de mare ca în cazul traficului organic pe căutări de brand sau a celui care intră direct pe site. Deci mult peste media site-ului și costul de trimitere este unul foarte redus. Acum întrebarea mea către tine este alta… Care ar fi motivul pentru care să NU comunici pe email marketing? Probabil niciunul. Așa că include email marketing în strategia ta de digital marketing pentru anul viitor.