Conducătorii care exprimă forță, control, gândire rece, cei care consideră oamenii niște cifre în Excel, indivizii care le știu pe toate, care nu au slăbiciuni sau momente de vulnerabilitate și nu acceptă părerile și sprijinul celor cu care lucrează, au ajuns la finalul carierei. Acest model de leadership, născut în epoca economiei industriale, a apus.

A-ți arăta emoțiile la locul de muncă era, până nu demult, o acțiune considerată nepotrivită sau chiar exagerată. A fi vulnerabil înseamnă, în primul rând, să nu te ferești de disconfort, de sentimente, de risc sau de expunerea emoțională. În al doilea rând, presupune să renunți la mecanismele de apărare și la armuri.

Atunci când oamenii vor să micșoreze șansele de a fi răniți, se protejează de vulnerabilitate și evită să se arate. Există multe mituri care tratează vulnerabilitatea ca pe o slăbiciune sau ca pe un lucru care trebuie evitat. Cu toate acestea, nimeni nu va urma un lider care dă înapoi ori de câte ori echipa are nevoie de el.

În ultimii ani, vulnerabilitatea liderilor este atât acceptată din punct de vedere cultural, cât și încurajată, iar nevoia unei comunicări deschise și oneste este mai mult decât evidentă.

Liderii moderni care fac performanță nu sunt egocentrici, intangibili și cu atitudine de super-erou, ci onești și vulnerabili. Leadershipul nu înseamnă să fii întotdeauna perfect, ci să fii autentic și real.

Potrivit studiului Global Leadership Forecast 2023, doar 32% dintre manageri au încredere în liderii lor. Cercetarea arată că angajații au de 5,3 ori mai multe șanse să aibă încredere în liderii dacă aceștia sunt vulnerabili și sunt de 7,5 ori mai predispuși să aibă încredere în liderii care își recunosc propriile greșeli. Mai mult, 24% dintre lideri susțin că își permit să fie vulnerabili cu colegii, iar 48% susțin că își acceptă greșelile, dar doar 13% dintre cei care lucrează cu aceștia susțin că sunt dispuși să fie vulnerabili.

Un lider onest și de încredere are curajul de a fi vulnerabil

Brené Brown, doctor în asistență socială și profesor cercetător la Graduate College of Social Work din cadrul Universității din Houston, și-a petrecut ultimii 20 de ani studiind curajul, vulnerabilitatea, rușinea și empatia. Iată cinci sfaturi care te vor ajuta să fii un lider autentic, extrase din cercetările sale:

  1. Acceptă vulnerabilitatea

Vulnerabilitatea nu înseamnă doar să împărtășești luptele pe care le duci, ci și să-ți susții valorile și convingerile. Acest lucru ar putea însemna să vorbești despre ceea ce crezi că este corect în momente dificile sau să abordezi un subiect care ar putea avea impact asupra echipei tale. În calitate de lider, poți fi prima persoană care face un lucru vulnerabil, cu grijă și empatie.

Există totodată niște limite subtile, dar sănătoase pentru a nu exagera și a transforma totul într-un gest egoist sau într-o povară pentru oameni. De exemplu, un lider cu limite corecte ar putea spune că are o zi grea din cauza unor probleme personale, dar un lider fără limite le va detalia oamenilor complexitatea situației prin care trece.

Fii deschis cu privire la temerile și limitările oamenilor – va ajuta la crearea unui mediu în care aceștia se simt liberi să își asume riscuri, să-și exprime ideile și să fie ei înșiși.

  1. Cultivă curajul

Să pretinzi că nu te temi de nimic, indiferent cât de justificate ar fi acele temeri, sau să te comporți ca atotștiutor, indiferent cât de evident este că nici tu, nici altcineva nu dețineți toate răspunsurile, nu este impresionant. Ba chiar este periculos pentru tine și pentru cei care depind de tine.

Există, în mod clar, o diferență între curaj și nesăbuință. Odată ce oamenii au încredere în nivelul tău de competență, atunci când vei spune „Nu știu” sau „Am nevoie de ajutorul vostru” le vei arăta că ai curaj.

Gândește-te la dificultățile întâmpinate în timpul pandemiei de Covid-19. Te-ai comportat ca și cum nimic nu te-a tulburat sau ai recunoscut că te confrunți cu probleme și ai coagulat echipa în așa fel încât să le depășiți împreună și să deveniți mai puternici?

În concluzie, ieși din zona de confort, îmbrățișează incertitudinea și fii dispus să eșuezi și să înveți din greșeli. Astfel, îi vei inspira și pe ceilalți să fie creativi, să-și depășească limitele și să accepte provocările.

  1. Creează o cultură a încrederii

Încrederea la locul de muncă este sentimentul pe care îl au angajații că liderii lor sunt „de partea lor”, că îi tratează corect și cu respect și că acceptă greșelile ocazionale ca pe o parte naturală și firească a progresului.

În calitate de lider, a fi demn de încredere înseamnă să faci ceea ce spui că vei face, să fii abordabil și prietenos, să-ți arăți sprijinul față de echipa ta, chiar și atunci când face greșeli (să le recunoști pe ale tale) și să menții un echilibru între rezultatele dorite și grija față de ceilalți.

Liderii vulnerabili construiesc medii de lucru bazate pe siguranță psihologică în care oamenii sunt încurajați să fie ei înșiși. Atunci când oamenii au curajul să fie autentici, sunt mai dispuși să-și asume riscuri, să-și împărtășească punctele de vedere fără să se teamă de consecințe și să aducă contribuții valoroase. Mai mult, se vor îmbunătăți colaborarea și cooperarea, iar asta duce la creșterea nivelului de implicare și a productivității.

  1. Condu cu empatie

Pentru a fi empatic este nevoie să simți emoțiile celor din jurul tău, să înțelegi ce simt și din ce motiv și să îi ajuți. Când ești empatic părăsești propriul sistem de referință și te străduiești să trăiești situația descrisă de cealaltă persoană, punându-te în papucii ei.

În 2023, 68% dintre angajați considerau că organizația în care lucrează este empatică, în scădere cu 23 puncte procentuale față de 2022. 67% dintre directorii executivi se consideră mai empatici decât înainte de pandemie, dar angajații percep nivelul de empatie al liderilor ca fiind cel mai scăzut din toate timpurile. Percepția angajaților cu privire la empatia la locul de muncă a continuat să scadă începând cu anul 2021.

Un lider onest și de încredere are curajul de a fi vulnerabil

Empatia, ca valoare a unei organizații, atrage oameni empatici. Aceștia sunt mai productivi, mai eficienți și construiesc soluții inovative. Mai mult, managerii și angajații empatici vor construi o cultură care încurajează deschiderea și compasiunea, iar astfel vor atrage oameni mai implicați.

      5.Fii integru

Integritatea înseamnă să ai un set de valori și principii etice solide. Este vorba despre a face ceea ce este corect, chiar și atunci când este dificil. Liderii integri demonstrează consecvență în ceea ce comunică și în acțiunile lor, câștigând încrederea și respectul oamenilor.

Fii un exemplu – prioritizează-ți sănătatea fizică, emoțională și mintală. O conducere bazată pe integritate și sinceritate creează un mediu de lucru pozitiv, care stimulează creșterea și sentimentul de apartenență.

Alte beneficii ale îmbrățișării vulnerabilității de către lider

Vulnerabilitatea liderului are multiple beneficii. Pe lângă cele menționate anterior, sunt și alte motive pentru care mai mulți directori și manageri ar trebui să fie vulnerabili:

1. Facilitează crearea relațiilor solide: Este important ca oamenii să relaționeze cu liderul. Vulnerabilitatea facilitează formarea unei conexiuni emoționale mai puternice.

2. Inspiră o cultură bazată pe creativitate: Liderii care își îmbrățișează vulnerabilitățile le oferă angajaților spațiul pentru a se relaxa și a crește profesional.

3. Stimulează creșterea continuă: Vulnerabilitatea ne permite să ne deschidem către opțiuni și soluții pe care altfel nu le-am fi văzut.

4. Activează un scop comun al oamenilor din organizație: Atunci când membrii echipei recunosc că propriile lor contribuții și idei sunt încurajate, apreciate și implementate, este stimulat un sentiment de scop comun privind succesul organizației.

5. Vulnerabilitatea și empatia sunt semne ale inteligenței emoționale: Dr. Daniel Goleman, autorul cărții „Inteligența emoțională” spune că a fi vulnerabil înseamnă să fii inteligent din punct de vedere emoțional. Acești lideri pot crea conexiuni profunde cu membrii echipei lor.

În timp ce managerii tradiționaliști s-ar putea ascunde în continuare în spatele unei autorități fără cusur, liderii buni se deschid, își arată părțile vulnerabile, devenind astfel liderii moderni alături de care le place oamenilor să lucreze.

 

„Un lider curajos este cel care spune: Te văd. Te aud. Nu am toate răspunsurile, dar voi continua să ascult și să pun întrebări. Vulnerabilitatea este locul de naștere al inovației, creativității și schimbării, iar curajul este contagios.” - Brené Brown