Creativitatea ne duce pe mulți cu gândul la artă, pictori, muzică sau design interior, la echipe care lucrează în departamente creative sau la colega cu păr albastru din departamentul de marketing.

Invariabil, când le spun clienților mei că urmează să facem un workshop de creativitate, îmi propun să aducă pe cineva din marketing. Nu este nimic greșit în asta, pentru că da, în marketing sunt de cele mai multe ori oameni înclinați către creativitate. Însă creativitatea este mai mult decât genă, pasiune și scop al muncii. Mergi cu mine în poveste, și hai să afli de ce.

Pentru a desluși cum este treaba cu ”creativitatea, ingredientul secret al echipei tale”, hai să vedem ce spune știința că este creativitatea.

Creativitatea, ingredientul secret al echipei tale

După cum vezi, în definiția creativității nu apare nici o referire la genialitate sau abilități native. Deoarece creativitatea este în tine. Te naști cu ea. Când ești copil, ești creativ. Te joci cu jucăriile, explorezi și înțelegi lumea din jurul tău prin încercare, eșec și învățare. Combini lucruri, situații și vezi ce iese. Și o faci natural. Pentru că doar așa poți să înveți.

Creativitatea se face mică însă, o dată cu trecerea anilor, mai exact atunci când intri în școală, acolo unde ești încurajat, chiar forțat uneori, să te conformezi. Explorarea devine învățare structurată, iar creativitatea se transformă în integrare. Nu spun că școala este rea, însă trebuie să înțelegem că marea majoritate suntem rezultatul unui sistem de educare a minții noastre și a comportamentelor noastre care nu a încurajat deloc creativitatea. Atât de mult încât am ajuns să ne auto-etichetăm că noi nu suntem creativi. Suntem orice altceva, cum ar fi pragmatici, analitici, și mai ales oameni de business determinați să genereze rezultate.

Lasă-mă să îți provoc perspectiva

  1. Creativitatea nu a dispărut niciodată din tine. Ea este acolo. Are doar nevoie de antrenament pentru a fi scoasă la suprafață.   

  2. Așa cum ea este în tine, la fel este și în echipa ta.

  3. Pragmatismul, analiza și determinarea sunt bune pentru performanța business-ului. Însă mai important de atât este creativitatea cu care reușești să te adaptezi la mediu și schimbări.

  4. Creativitatea înseamnă curiozitate, adaptabilitate, cum vedem lumea din jur și cât de radicali reușim să fim atunci când este nevoie.

Nici nu mai știu de câte ori nu am intrat în workshop-uri cu clienții mei și când le-am spus că la finalul zilei plecăm cu 1000 de idei, am auzit multe cuvinte de îndoială. Eu însă vedeam ceva în ei pe care nu îl mai credeau posibil, și anume ”abilitatea de a-și recâștiga creativitatea”. Rareori s-a întâmplat să mă înșel cu privire la potențialul creativ al unei echipe, și am lucrat cu multiple industrii.

În susținerea argumentelor mele, aduc în atenția ta două voci cu o puternică expertiză în creativitate.

Robert Sternberg de la Cornell University spune astfel: ”Creativitatea este, într-o foarte mare măsură, o decizie.”

David Kelley de la Stanford University și fondatorul firmei de Design Thinking IDEO, completează ideea cu concluzia lui și anume ”Creativitatea este ceva ce exersezi, nu doar un talent cu care te-ai născut.”

În 2023, World Economic Forum declară gândirea creativă ca fiind a doua cea mai importantă abilitate în rândul angajaților, pentru creșterea performanței afacerilor.

Creativitatea, ingredientul secret al echipei tale

Acum, să vedem practic, cum poți stimula creativitatea ta și a echipei tale?

După cum îți povesteam, creativitatea se poate recâștiga, însă ea necesită intenție, muncă și interes pentru ceea ce faci. Nu poți să delegi creativitatea sau să o ordoni, spunându-i echipei tale că vrei idei creative. Creativitatea se învață, facilitată de specialiști care lucrează cu metodologii și instrumente specifice nevoii fiecărei echipe.

Iată câteva idei pentru echipa sau compania ta:

  1. Organizează un workshop de creativitate prin care angajații tăi să poată explora tehnici de creativitate în scopul rezolvării unei probleme reale de business.

  2. Investește în echipa ta de manageri și ajută-i să dezvolte abilități de stimulare a creativității angajaților în activitatea zilnică, dar și de creare a unui spațiu de siguranță psihologică în care să se poată manifesta neîngrădit creativitatea.

  3. Formează echipe temporare cât mai eclectice, cu oameni care aduc perspective și experiențe diverse, și care caută soluții la problemele tale de business. Jeff Bezos are filozofia echipelor multi-disciplinare formate din maxim 7 persoane (2 pizza team). Când se întâlnesc perspective diferite, apar idei creative.

  4. Oferă-le angajaților acces la metode și instrumente pe care le pot aplica zilnic pentru stimularea propriei creativități.

  5. Sărbătorește ideile creative, inedite și încurajează-i pe oameni să mențină un flux constant de idei.

Idei pentru stimularea creativității tale. Iată câteva exerciții pe care le practic și eu:

Mintea începătorului este un exercițiu inspirat din neuroștiință, foarte bun atunci când trebuie să lucrezi la ceva și nu ști cum să începi, ești blocat. Funcționează cam așa:

  • Trage adânc aer în piept.
  • Când expiri, scrie pe hârtie, neordonat, toate cuvintele care îți trec prin minte (adjective, culori, sentimente, etc).
  • Privește pagina și vezi dacă descoperi ceva.
  • Indiferent dacă cuvintele scrise te ajută sau nu să începi să lucrezi la adevărata ta temă, creierul tău a început deja să lucreze. Și de fapt asta urmăreai să se întâmple.

Carnețelul lui Sherlock este fix ce spune numele că este: un carnețel, în care notezi ceea ce observi. Este incredibil cât de multe lucruri ratăm într-o zi. Le observăm pe moment, ni se pare ceva interesant, însă chiar în secunda următoare mergem mai departe, și stimulul s-a pierdut. Fă-ți obiceiul să ai un carnețel, tradițional sau digital, pe care să notezi fără o logică anume, lucrurile care ți-au atras atenția într-o zi (un semafor care nu funcționează, un magazin, o pasăre, orice). După o săptămână revizitează ceea ce ai scris zilnic și vezi ce descoperi.

Crazy association este un exercițiu foarte bun pe care ți-l recomand zilnic, însă în mod special înainte de întâlniri sau atunci când ai de lucrat la ceva mai complex. Asocierea între două obiecte sau situații care nu au absolut nimic în comun este un exercițiu extrem de puternic de creativitate folosit de cele mai mari inovatoare organizații din lume.

Un verișor al crazy association este si strategia de a pune într-o echipă de lucru oameni complet diferiți ca opinii, experiențe și profil psihologic.

 

Cum poți practica crazy association zilnic:

  • Alege două obiecte care nu au nimic în comun și încearcă să găsești asemănări, cum ar fi între o pisică și un frigider, sau între o lampă și șaua de la bicicletă.

De ce funcționează? Deoarece creierul nostru nu poate să vadă două obiecte și să nu încerce să găsească o asociere între ele. Din aceste asociere iau naștere ideile disruptive. Făcând acest exercițiu înainte de o ședintă, practic îți antrenezi creierul să găsească asocieri între informațiile pe care le vei afla și să genereze idei noi.

Creativitatea, ingredientul secret al echipei tale

Cifrele nu mint

Și dacă încă nu te-am convins de importanța creativității pentru tine, echipa ta sau business-ul tău, hai să vedem cum arată impactul creativității în cifre.

Studiul "Creativity's Impact on Business Results" realizat de Adobe a arătat că 82% dintre companii cred că există o legătură puternică între creativitate și succesul în afaceri. Aceste companii sunt, de asemenea, mai susceptibile să raporteze leadership-ul pe piață.

Un raport McKinsey arată că firmele aflate în primul sfert al clasamentului în ceea ce privește creativitatea sunt și performere de top în termeni de inovație, 60% dintre ele identificându-se ca lideri în industrie. Aceste firme obțin scoruri cu 16% mai mari în performanța inovației, contribuind la rezultate financiare superioare și la creșterea cotei de piață.

Raportul LinkedIn's Workplace Learning (2020) indică faptul că angajații care participă la proiecte creative sunt cu 83% mai predispuși să fie luați în considerare pentru promovare în comparație cu colegii lor.

Un studiu realizat de Adobe a relevat că angajații care simt că au oportunitatea de a fi creativi sunt de 2,5 ori mai predispuși să fie satisfăcuți de munca lor.

Nu renunța la creativitate. Și ea nu va întârzia să te ajute să rezolvi problemele de business într-un mod unic și diferențiator.

Tips & Tricks / Short statistics

  1. 90% din leaderii de business consideră creativitatea ca fiind unul din cei mai importanți determinanți ai creșterii afacerii. 6 din 10 angajați vor fi instruiți formal în tehnici de creativitate până în 2027.

  2. Într-un workshop de creative problem - solving facilitat de specialiști, echipele generează cu 350% mai multe idei, care sunt cu 415% mai originale decât ideile generate de echipe nefacilitate.

  3. 80% din oameni consideră creativitatea ca fiind un element critic pentru creșterea economică. 40% din acești consideră că ar fi mai creativi dacă ar avea acces la mai multe instrumente și tehnici de creativitate.

  4. Creativitatea nu este moștenire genetică, ci o abilitate care se poate învăța. Tot ce ai nevoie este să exersezi zilnic câte un instrument de stimulare a creativității, cum ar fi ”asocierea aleatorie” între două obiecte care nu au nimic în comun. Creierul tău nu va putea rezista tentației și va căuta să găsească o asociere între cele două obiecte, oricât de neasemănătoare ar fi. Prin această tehnică pot fi stimulate ideile disruptive.

  5. Într-un proces de creativitate și generare de idei, primele idei care ne vin în minte sunt de cele mai multe ori considerate reziduri. După ce ne descărcăm mintea de ele, abia apoi începem să lucrăm cu adevărat la stimularea ideilor creative.

Sursa pentru statistici: https://www.linearity.io/blog/creativity-statistics/